Bli medlem!

150:- per år
betala in till bg 323-6908

Medlemsrabatter:
10% Wulkans Bobutik
15% inramningar Stadins glas
10% Gilla Kreativ

Hitta hit

Enter galleria, plan 2
Tel: 076-814 54 78
bodenkonstgillet@gmail.com

Besök vår Instagram!

KRO Norrbotten 26/9 - 14/11

 

Vernissage lördag 26 september kl 12:00-15:00

Konstnärerna presenteras kl 12:30

 

En utställningsperiod och idé från Staffan Forssberg.

Medlemmarna i Konstnärernas riksorganisation ställer ut med blandade tekniker.

 

Leif Å Lersson
Jag har alltid intresserat mig för hus i mitt måleri. Det handlar om gårdar som
byggdes under artonhundratalet eller nittonhundratalets första hälft. Kanske för att
jag själv har växt upp i en sådan boning.
Huset är också en form, en volym där jag fritt kan jobba med ljus och färg för att
frammana en känsla eller en stämning.
Porträtt av de människor som har byggt och bebott de hus och gårdar som jag målar
har också intresserat mig. Målningar med folk till vardag och helg.
Där har mitt släktalbum gett mig såväl inspiration som underlag för mitt måleri på
temat: ”Husens folk”
Skog, hav och dom små vattendragen är återkommande motiv i mitt plein-air måleri,
ett klassiskt friluftsmåleri som jag alltid känner ett behov av att återkomma till.
Min teknik är oftast oljefärg på linneduk eller akvarell.
Pyrografi, glödpenna på plywood eller trä, är en teknik som jag alltmer börjat
använda mig av. Den har tidigare ofta förknippats med dekorationsarbeten från
sextio och sjuttiotal, men kan mycket väl vara en av dom allra äldsta rit-teknikerna.
Efter att ha bott elva år i Stockholm flyttade jag i mitten av 80-talet tillbaka till
Norrbotten. Där har jag arbetat som lärare på Konstskolan Sunderby folkhögskola i
25 år. I dag bor jag i det hus där jag levde min tid som barn, det finns i Orrbyn utanför
Råneå i Norrbotten och där har jag också mitt ateljéhus.

leifalarsson.com

 

Ulrika Lundmark
Ulrika Lundmark, skulptör/keramiker och konstpedagog från Boden.  Efter avslutad utbildning på Sunderby folkhögskola 2003, med 3-dim inriktning, har Ulrika fortsatt att arbeta inom konsten med sitt eget skapande och som pedagog. Ulrika arbetar med många olika material såsom glas, grafik, textil, trä och måleri, men i första hand är det leran som dominerar. Ulrika skulpterar, bygger/kavlar/drejar  och använder sig av egentillverkade gipsformar i sitt arbete med stengodsleran, hon bränner sina skulpturer dels på traditionellt sätt i elugn och i gasoleldad rakuugn.

Instagram: karinulrikart

 

Margaretha Lindblom
Jag är född i Skellefteå och bor och verkar i Luleå. Nuförtiden målar jag mest med oljefärg på målarduk men det händer att jag använder andra tekniker också.
Motiven rör sig mest kring människor och miljöer men också naturmotiv. Jag har främst varit verksam i Frankrike men också deltagit i utställningar i flera länder.

 

Lotta Lampa
Lotta Lampa (f. 1981) designer och konstnär baserad i Kalix, Norrbotten. Med en utbildning från Beckmans college of design i Stockholm, SWE och International Design Academy by Luxury Living Group i Forli, ITA har Lampa utformat ett gränsöverskridande arbetssätt som bär hennes tydliga avtryck. Lampas verk har visats och uppmärksammats internationellt genom samarbeten med både design- och konstinstitutioner.

I sitt konstnärliga uttryck utmanar Lampa normativa förväntningar på utövare och materialitet. Genom förmågan att transformera sitt formspråk mellan allt från svetsad opolerad metall till mjukt tuftad ull präglas hennes arbete av ett förbehållslöst utforskande och en stor bredd. Det råder i Lampas skapande en energi som återspeglas i verk som förmedlar en högljudd stillhet. Med starka former, material och färgval finns en vågad lekfullhet i allt från Lampas bruksföremål till konstverk. Genom ett frigörande kontrastrikt uttryck skildrar hon med väl utformad känsla för proportioner och detaljer det vackra genom en imperfekt taktil råhet som lockar till att betrakta hennes verk närmare.

Maria Ragnestam.

Instagram: studiolottalampa
lottalampa.se

 

Karin Kemi
En stor del av min konst inspireras av naturens mönster och former.
Skapandet kan börja med en idé eller tanke men när bilden väl är klar har motivet genomgått förvandlingar och utvecklats under resans gång. För det mesta har mina bilder tillkommit utan förberedande skisser. I bakgrunden finns dock alltid det som ligger mig nära och det som utgör min inre bildvärld. Förhoppningsvis kommer detta så småningom fram under arbetets gång.

Ett annat motiv som ofta återkommer i mina bilder är människor, i mer eller mindre abstrakta former. Människa som symbol snarare än som porträtt. I mina bilder utgör människan ofta en del i något annat, som till exempel växtlighet eller byggnader.

Det grafiska uttrycket har blivit mer och mer intressant. Det finns en utmaning i att jobba i svartvitt. I måleriet är ju färgerna centrala men med endast svart och vitt att tillgå måste man tänka på ett annat sätt. För mig innebär det att försöka skapa kraftfulla bilder med förenklade motiv.

Från att mestadels ha målat i akryl arbetar jag numera ofta med blandteknik inom grafik, måleri och digital bild. Det är intressant att utforska nya tekniker och se hur de påverkar ens bildspråk och det man vill gestalta. Den digitala tekniken i kombination med de traditionella erbjuder stora möjligheter att skapa bilder.

 

Annika Persson-Åkeblom
Mitt projekt handlar om de förändringar våra uråldriga hjärnor kommer att ställa inför i och med den tekniska, miljömässiga och mänskliga förändring som kommer att ske i Luleå, Norrbotten och världen.
Människans HJÄRNA ser ut som den alltid har gjort medan yttre faktorer har förändrats och kommer att förändras i all framtid.
Hur kommer mänsklighetens hjärnor att påverkas av allt nytt och hur kommer det att påverka kontexten människorna emellan. Kommer vi att övervakas i alla lägen? Vad kommer det i så fall att innebära för människans integritet och för våra hjärnor?
Tex. AI och ansiktsigenkänning är något som vi redan har sett ute i samhället och kommer troligtvis att utvecklas väldigt mycket i framtiden. Vad kommer det att innebära för mänskligheten? Vilka positiva förändringar kommer att utvecklas? Vilka negativa följder? Vilka utmaningar? Vilka möjligheter?

Instagram: perssonakeblom

 

Pia Schmaltz
Jag är konsthantverkare /designer /konstnär som skapar bruksgods till köket och det dukade bordet samt unika föremål att smycka hemmet och arbetsplatsen med. Stengodsleran är mitt material. Allt är handgjort med stor kärlek till och respekt för leran, designen och färgen.
Lånar form och dekor från natur, arkitektur och retro-keramik. Blir glad av enkla former och spänstiga linjer, tydliga skillnader mellan insida och utsida och mellan mönstrat och omönstrat.
Bruksgodset drejas men jag kavlar, bygger och modellerar också, beroende på vilket uttryck jag vill nå.

piaschmaltz.se

 

Bengt Frank
Det oskuldsfulla och naiva har genom åren präglat mitt konstnärskap. På senare tid har ett mer projektinriktat måleri tagit form. 2016 startade jag serien ”Small paintings” – ett improviserat måleri där varje verk blir unikt såväl innehållsmässigt som måleriskt. Ett slags ikoner – oftast med ensamma djurgestalter.

Inspirerad av lavar och mossor på väggar och murar, som jag dokumenterade under mitt vistelsestipendium i Grez-sur-Loing i fjol, påbörjade jag i januari i år serien ”Det finns stunder då jag får en glimt av mig själv” som i utställningen ”Dimensioner” ( galleri Foajén Luleå, maj-juni 2020 ) presenterades med fem stora målningar, 140×140 cm.
Till denna utställning har jag målat en miniversion av ”Det finns stunder då jag får en glimt av mig själv”. En utmaning i sig, fyra stycken 20×20 cm, som jag kallar för ”Landskap I-IV” + en målning från i våras ”Minnena öppnar sig”.

bengtfrank.se

 

Sven Teglund
Jag är konstnär och författare som bor på Porsön i Luleå. Arbetar huvudsak i akvarell men
mitt måleri sker oftast i projekt där olika kulturella teman lyfts fram och kombineras med
andra uttryck. I min konst intresserar jag mig för det triviala, den vardag som omger oss alla,
men som vi kanske inte längre ser eller lägger märke till. Under många år har jag målat
motiv från Porsön, hus, garage, bilar och parkeringar, alltid i ett vintrigt kvällsljus. Har även
gett ut två böcker och senast 2016 gav jag ut “ensamheten värst”, bestående av min mors
efterlämnade dagböcker tillsammans med mina akvareller av hennes virkade dukar.
De akvareller som jag nu visar har kommit till under corona-våren 2020. På grund av
isoleringen kom jag mest att sitta på altanen och titta på fåglarna i träden. De blev på något
sätt mitt dagliga sällskap, som jag sedan dokumenterade.

sventeglund.se

 

Eva Gunnarsdotter Björk
Född och uppvuxen i Vittangi som ligger vid Torne älvs strand i norra Lappland. Nu bor och verkar jag i Luleå.

Glaset är mitt främsta medium men jag tycker också om att arbeta med keramik och grafik. Mycket av min inspiration hämtar jag från naturen och mitt skapande har ofta ett enkelt och avskalat uttryck.

evabjork.com

 

Elisabet Linna Persson
Emaljkonsten är förförisk. Den lockar med sin blanka yta.
Möjligheterna under skapandet är oändliga, värmen är nästan
outhärdlig, frustrationen stor om det misslyckas, men lyckan
desto större när det funkar!
Jag älskar att vara i emaljverkstan på KKV ( konstnärernas
kollektivverkstad) i Luleå. Ibland dänger jag plåten i
betonggolvet och plockar upp skärvorna för att gå vidare.Till slut
är jag nöjd med bilderna och cyklar lycklig men utmattad hem.
Tidigare jobbade jag som barntandläkare, men det var en
annan emalj jag arbetade med då. Konstemaljen är förförisk.

elisabetpersson.se

 

Lena Sundbom
Jag arbetar med måleri, grafik och blandteknik, Sökandet efter den känsla jag vill
uttrycka styr processen med bilden. Att hitta rätt uttryck, rätt känsla, är viktigare för
mig än att avbilda. Därför kan mina bilder motivmässigt vara icke-föreställande
likväl som de kan utgå från människa, relation eller natur. Arbetet med bild är ett
ständigt utforskande. Det är att lära sig om sig själv och om materialen. Det är
ganska vanligt att jag upptäcker i efterhand vad bilden handlar om eller vilket tema
jag håller på med. Teknikerna är också underordnade detta sökande men jag tycker
om svärtan och det poetiska uttrycket i den grafiska linjen och jobbar därför gärna
med grafik i kombination med andra tekniker.

lenasundbom.se

 

Staffan Forssberg
Jag fick en Stroke 2002 (slaganfall låter mer dramatiskt) som naturligtvis har påverkat mitt konstnärliga arbete på många, olika sätt, bland annat från att vara högerhänt, till att vara vänsterhänt.
Konstnär på heltid sedan 2003.

Jag gör bland annat det jag kallar – Rubby-Mades ( fr eng ”rub” = gnugga) frottage på ready-mades. Jag använder grafitkrita på syntetisk duk som fixeras och spänns upp på spännram. Svart och vit vaxkrita på mörkläggningstyg, rullgardinsväv, plastpapper mm. Motiven är framförallt gatubrunnslock men även andra ready made (hittade, hantverksmässigt eller industriellt framställda produkter) ingår.
Frottage, som konstnärlig teknik, i mitt fall kan man spåra till 1960-talet.
Tomma konservburkar är ett motiv som följ mig genom livet. Kyrkogårdar intresserar mig
Och likt Albin Amelin försöker jag göra säljande blommor. Totem(-pålar) uppstod aven 11 cm hög modelldocka.
Rost är för mig – det förgängliga. Guld – det eviga = jag förgyller delar av rostiga saker.
På baksidan av en Konstrevy, från 1968, hittade jag en anteckning; ”längst ända in i fjällvete” beledsagad av en skissartad ”telefonanteckning” av några fjäll. En idé av vilket jag gjorde en installation av mina feltryckta, jättesvarta, fjälltryck, från 1970-talet. Minst 20 höstar gick jag med min far i fjällen. Jag gick ensam också, vilket man inte ska.
Jag jobbar i så många tekniker, med så många olika motiv, så det är svårt att sätta EN rubrik för utställningen! Många säger att jag verkar splittrad. Va´ bra egentligen!

 

Välkommen!